سلولیت چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

برای درمان سلولیت ابتدا باید بدانید سلولیت چیست. اغلب افراد خصوصاً خانم‌ها بدون این که نام آن را بدانند، دارای سلولیت هستند. سلولیت در واقع همان پوست پرتقالی شکلی است که به دلیل وجود سلول‌های چربی زیر پوست یا همان لایه اپیدرم ایجاد می‌شود. افراد بسیاری از وجود سلولیت بر روی بدن خود ناراضی هستند و مدام از این شکایت می‌کنند که حضور سلولیت‌ها اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار داده است و نمی‌توانند لباس‌هایی را که دوست دارند بپوشند و همیشه مجبورند آنها را از نظرها دور نگه دارند.سلولیت نوعی چربی است که به شکلی متفاوت روی پوست نمایان می‌شود. علت سلولیت را باید این گونه معرفی کرد که این نوع خاص از چربی زیر پوستی، بین عضلات و فیبرهایی که پوست را به عضله وصل می‌کند، گیر کرده است و با فشاری که کیسه‌های چربی به بافت پوست وارد می‌کنند، ظاهری پرتقالی شکل به پوست می‌دهند و فرورفتگی‌هایی را روی پوست به وجود می‌آورند. سلولیت‌ها اغلب بعد از سنین بلوغ دیده می‌شوند و در خانم‌ها به دلیل اینکه حجم فیبر در بافت‌های مفصلی و ارتباط دهنده آنها بیشتر است، به میزان بیشتری وجود دارد که به حدود۸۰-۹۰ درصد می‌رسد. ممکن است در خانم‌های جوان هم سلولیت دیده شود ولی میزان آن در افرادی که سن بالاتری دارند، به دلیل نازک شدن پوست بیشتر است. با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز سلولیت بیشتر می‌شود.

باید بدانید که سلولیت در هر قسمتی از بدن که چربی تجمع پیدا کند مانند شکم، بازو و غیره دیده می‌شود ولی اغلب در ناحیه باسن و ران پدید می‌آید. این نواحی بیشتری چربی را دارا هستند و به همین دلیل احتمال ایجاد سلولیت ران و سلولیت پا و حتی در برخی مواقع سلولیت شکم بیشتر است. تصور نکنید که داشتن سلولیت به این مفهوم است که شما اضافه وزن دارید، حتی افراد لاغر هم ممکن است دچار سلولیت شوند.

از دیگر علت سلولیت پوست رژیم غذایی ناسالم، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، ورزش نکردن، کم آبی، درصد چربی بدن و متابولیسم ضعیف هستند. البته ژنتیک هم در سلولیت نقش دارد و اگر مادر شما دارای سلولیت بوده است، احتمال بروز آن در شما هم افزایش می‌یابد. البته وجود سلولیت برای سلامتی بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند و در واقع ضرری ندارد و برای عوارض سلولیت به غیر از تغییر در ظاهر پوست نمی‌توان نکته دیگری را نام برد، ولی بهتر است برای اینکه ظاهری زیباتر داشته باشید، برای از بین بردن آنها دست به کار شوید.

درمان سلولیت چیست؟
بدن شما مواد سمی را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند تا میزان آنها در ارگان‌های حیاتی کاهش یابد. یکی از کلیدهای درمان سلولیت این است که مواد سمی را از درون بدن خود پاک کنید و همچنین احتمال ورود مجدد آنها را کاهش دهید. البته با جلوگیری از ورود مواد سمی به بدن علاوه بر کاهش سلولیت، به سلامت بیشتر خود نیز کمک بزرگی کرده‌اید. باید این مژده را به شما بدهیم که برای درمان سلولیت بدن راهکارهایی وجود دارد که با پیش گرفتن آنها می‌توانید تا درصد بسیاری موفق به رفع سلولیت شوید:

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی خود را به سمتی پیش ببرید که از میوه‌های تازه، سبزیجات، مواد پروتئینه سالم و غلات بیشتر مصرف کنید و خوردن غذاهایی مانند نوشیدنی و خوراکی‌های فرآوری شده مانند نان سفید و نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا و البته شکر را به حداقل برسانید. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین به دلیل آنکه جریان خود و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث بدتر شدن وضعیت سلولیت بدن می‌شود. سیگار کشیدن را ترک کنید چرا که باعث ورود مواد سمی و خطرناک به بدن می‌شود.

خوردن غذاهایی که میزان زیادی نمک دارند و شور هستند، باعث تورم و باد کردن بیشتر سلول‌های چربی می‌شوند و به دنبال آن باعث می‌شوند که سلولیت‌ها بیشتر به چشم بیایند. پس بهتر است که میزان مصرفی سدیم خود را کنترل کنید و با خوردن حجم زیادی از غذاهای فیبردار مانند سبوی و جو دوسر، جذب پتاسیم را تنظیم کنید. همچنین خوردن غلات مانند میوه و سبزی باعث از بین بردن و دفع مواد سمی و بیهوده از روده‌ها می‌شود.

از آنجایی که سلولیت چربی است، اضافه وزن باعث بیشتر شدن سلولیت می‌شود و اگر می‌خواهید بدانید بهترین روش درمان سلولیت چیست باید به دنبال انجام حرکات ورزشی مانند پیاده‌روی، دوی آهسته، شنا، یوگا و غیره باشید. به طور منظم ورزش کنید و سعی کنید این دوره زمانی سه بار در هفته و یا حتی بیشتر تکرار شود. با عرق کردن در حین انجام ورزش، مواد سمی را هم از طریق پوست خود دفع می‌کنید.

بهتر است چند حرکت ورزشی که به کاهش سلولیت بدن کمک می‌کند را بشناسید. در مورد این حرکات آنچه اهمیت دارد این نکته است که باید به تعداد زیاد و برای هر دو پا انجام شود. با انجام متداوم این حرکات آثار کاهش سلولیت بدن را مشاهده می‌کنید. ورزش کردن یک درمان قطعی سلولیت به شمار می‌رود.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

سلام چطور میتونم کمکتون کنم
ارسال پیام در واتساپ